ORDLISTA
 

A
alv - Människolika högintelligenta varelser som kan leva i flera tusen år 

ande - varelse från andevärlden. Ofta utan fysisk kropp.

ande - Ett av de fem elementen. Själen, eter.

andemagi – Magi där utövaren kan kontrollera och manipulera med ande och tankar.

animism - Livsåskådning i vilken allt i naturen betraktas som besjälat.

Atlantis - Tidig högkultur.

 

B
Bai Ze Tu - bok med instruktioner om vanor, seder och beteenden bland 11000 olika magiska varelser och folk.

balansbringarna - Enligt legenden är de en av de högsta som återföds i två dödliga kroppar för att bringa världen i balans. De sägs också vara orsaken till pendeln vändningar.

Bermiuda triangeln - Hårt bevakat område där havsfolket har en låst stad.

blodmagi - Avancerad magi som involverar blod. Utövarna kallas ibland även vampyrer.

 

C
cyklop - Människoliknande hjättar med ett öga i pannan. Lever i hundratals år.

D
demon – Mäktiga och ofta farliga andevarelser.

De levandes bok – Bok från himmelsfolkets heliga bibliotek, innehåller vareviga legend om de levande.

djinn – Mäktiga och ofta farliga andevarelser.

dodomeki – Humaniod magisk varelse med hundratals ögon över kroppen. Ser med andra saker än enbart ljus.

drake – Stora ödle- eller ormliknade varelser. Västerländska- och Österländska drakar skiljer sig åt.

drömtiden – Tiden då drömvarelserna gick runt på jorden.

dvärg – Kortväxta människolika varelser som är kända för sin teknik och hantverk.

 

E
Eld – Ett av de fem elementen

Eldmagi – Magi där utövaren kan kontrollera och manipulera med eld och elektricitet.

Elementmagi – Magi som utövas med ett eller flera av de fem elementen

Enhörning – Hästlik magisk varelser med horn i pannan. Mycket aggressiva djur.

 

F
Fakir – Mystiker, undergörare.

Faun – Folkslag som kan beskrivas som människor med getben. Kända för sin koppling till naturen och sitt hedonistiska leverne.

Fe – Större typ av älva.

Fenix fågel – Örnlika gyllende fåglar. De är odödliga då de brinner upp då de är gamla, men sedan återuppstår ur sin egen aska.

 

G
gast – En sorts spöke. Ande från en avliden ond varelse.

Gengångare – En sorts spöke. Osalig ande som har svårt att gå vidare.

Grip – Magiska varelser med ett lejons kropp och en örns huvud, vingar och framben.

H
Harpya – Illaluktande varelser som är som en blandning mellan gam och människa.

Heizhu valley – Dal i Kina som enbart kan nås genom en dimensionsreva i luften.

Hippokamp – Stora sjöhästar. Används som bruksdjur av sjö- och havsfolk.

 

I

J
Jord – Ett av de fem elementen.

Jordmagi - Magi där utövaren kan kontrollera och manipulera med jord, sten och metall.

Jätte – Kolossala humanoida varelser med enorm styrka.

 

K
Kaosmagi – Magiutövning där resultatet är det som räknas och metoderna måste provas fram och förfinas för varje individ.

Kentaur – Folkslag som kan beskrivas som varelser med en hästs kropp men med en människas överkropp i stället för hästens hals och huvud.

Kimera – Trehövdat mönster med en lejons kropp och huvud, ett gethuvud och en orm till svans. Giftig och eldsprutande.

Knytt – Samlingsnamn på småfolk. Ofta osynliga även för magiker.

Krak - Superinterligenta jättelika bläckfiskar.

 

L
Luft - Ett av de fem elementen

Luftmagi - Magi där utövaren kan kontrollera och manipulera med luft och vind.

Lyktgubbe – Knytt som ofta bär runt på en lykta och har för vana att förvillar folk så att de går vilse.
 

M
mandala – Symetrisk bild som kan användas som hjälp vid meditation. Innehåller ofta hemliga budskap.

Mantra – Ord eller fras som man fokuserar på vid meditation och upprepar tills det är en del av en.

Mara – Övernaturligt väsen som ger folk mardrömmar

minotaur – Folkslag som kan beskrivas ha en människas kropp och en tjurs eller kos huvud

montekora – Magisk varelser med lejonkropp, skorpionsvans och människolikt ansikte fullt med huggtänder.

Munk – Man som för en asketisk livsstil av religösa själ.

Mura-mura – En grupp varelser med förmågan att skifta utseende.

Myrling – Spöke eller osalig ande från ett barn.

 

N
Naya bingi – Meditativ trummritual som vanligen genomförs i naturen.

niosvansad räv – rävandar som kan anta mänsklig form.

Nummermagi – magiutövning som grundar sig i iden om att olika tal och nummer har olika betydelse. Se även talmagi

Näck - gammaldags namn på manlig sjörådare.

 

O

P

Q

R
ritual – handling med symbolisk mening som kan ge olika resultat.

robot – På mekanisk väg konstruerade varelser.

rockfågel – Enorma örnlika fåglar. Enligt sägnen kan de skymma solen och matar sina ungar med elefanter.

rå/rådare – Naturandar. Folk som lever helt i ett med naturen och beskyddar den. Det finns olika som sjö- bergs- skogs- savann- djungel- och gruvrån/rådare med flera.

 

S
Salamander, sexbent – Sexbenta ödlor som lever i vulkaner.

Shaman - Mystiker, undergörare, helare, andlig vägledare och demonjägare med animistisk tro.

Shamanism – En syn på världen som full av andar och krafter som påverkar de levande.

Sjöljungfru - Gammaldags ord på kvinna ur sjö- eller havsfolket.

Spiritus – Dragväsen som är frammanat, ofta för att bringa rikedom till sin ägare.

 

T
talmagi -magiutövning som grundar sig i iden om att olika tal och nummer har olika betydelse. Se även nummermagi.

Tarot – Spåteknik med hjälp av en speciell kortlek.

Tikbalang – Folkslag som kan beskrivas som att ha människokropp med hästhuvud och ben.

Tomte – Folkslag bland småfolket. Klär sig ofta i gråbruna kläder och luva.

Trans – själsligt och kroppsligt tillstånd som kan uppnås genom exempelvis meditaion eller dans. När en person är i trans kan dennes själ besöka andevärlden.

Troll – Humanioda trolkunniga varelser som bor i skog och berg långt borta från människor och kan bli hundratals år gamla.

 

U
 

V
Vatten – Ett av de fem elementen

Vattenmagi - Magi där utövaren kan kontrollera och manipulera med vatten.

vampyr – Gammaldags ord för blodmagiker som genomgått en transformationscermoni

vaulv - bepälsade krigarna. Magiker som kan byta skepnad, oftast till varg eller björn.

Vittra – Underjordiska knytt eller småfolk.

voodoo – magiutövning med inslag av förfäders- och andedyrkan.

Voodoospegel – Transportmedel genom vilken man kan färdas mellan olika världar.

vätte - Knytt eller småfolk som kan byta skepnad, ofta ser de ut som ett litet djur med kläder. 

 

W
 

X
 

Y
Yaksa - Snälla andar

Z
Zombie – Person som helt kontrolleras av någon annan med hjälp av ett gift.

Zombieritual – Ritual för att göra en person till zombie.

 

Å
 

Ä
Älva – Bevingade magiska varelser ur småfolket.
 

Ö